Intercultural Competences for Adult Educators
working with Multicultural and Multilingual Learners.
Ο κύριος στόχος της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης έγκειται στην προετοιμασία των ανθρώπων να αντιλαμβάνονται, να δέχονται, να σέβονται και να βιώνουν τη διαφορετικότητα. Το θέμα της διαπολιτισμικότητας προέκυψε τις τελευταίες δεκαετίες ως εκπαιδευτική απάντηση στα φαινόμενα της αύξησης των μετακινήσεων μεταξύ των λαών. Είναι γνωστό ότι πολλές συγκρούσεις, προκλήσεις όπως η μετανάστευση / προσφυγική κρίση, το “Brexit”, η παγκοσμιοποίηση, έχουν σημαντικό αντίκτυπο στις διαπολιτισμικές σφαίρες της κοινωνίας μας, συμπεριλαμβανομένης της εκπαίδευσης γενικά και της εκπαίδευσης ενηλίκων ειδικότερα. Η απαραίτητη (αλλά όχι αρκετή) προϋπόθεση για την επίλυση των συγκρούσεων είναι να βρεθούν αποτελεσματικοί δίαυλοι επικοινωνίας και κατάλληλες δεξιότητες για να αποτραπούν οι συγκρούσεις και οι εντάσεις.
Οι εκπαιδευτικοί διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων. Ωστόσο, η τρέχουσα κατάσταση επισημαίνει την υπάρχουσα έλλειψη διαπολιτισμικής επικοινωνίας (ΔΠΔ) των εκπαιδευτών ενηλίκων, ιδίως λαμβάνοντας υπόψη ότι οι περισσότεροι από τους επαγγελματίες που ασχολούνται με αυτή τη δραστηριότητα είναι εξειδικευμένοι εκτός του τομέα της εκπαίδευσης και ως εκ τούτου στερούνται ακόμη και των γενικών ικανοτήτων της εκπαίδευσης ενηλίκων.
Το έργο στοχεύει στην ενίσχυση του ΔΠΔ των εκπαιδευτικών ενηλίκων που εργάζονται σε διάφορα επίσημα και άτυπα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα προκειμένου να τους βοηθήσουν να ξεπεράσουν τις προκλήσεις που προκύπτουν από την καθημερινή τους εργασία με πληθυσμούς πολυπολιτισμικών και πολύγλωσσων μαθητών.
Στοχεύουμε να ευαισθητοποιήσουμε:
– Άμεσες ομάδες-στόχοι είναι οι εκπαιδευτικοί ενηλίκων. Θα παρακολουθήσουν πρόγραμμα κατάρτισης που θα τους εξοπλίζει με τις ικανότητες που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των διαπολιτισμικών καταστάσεων στις ομάδες των μαθητών τους με ευαίσθητο και εποικοδομητικό τρόπο.
– Έμμεση ομάδα στόχου – διεθνείς σπουδαστές, μετανάστες και πρόσφυγες. Αυτοί θα υποστηριχτούν για να ξεπεράσουν τους στρεσογόνους παράγοντες, όπως: γλωσσικό εμπόδιο, πολιτιστικές πτυχές, θρησκευτικές πεποιθήσεις, σχέσεις με την οικογένεια, κοινωνική υποστήριξη και ακαδημαϊκές συνθήκες.
– Μακροπρόθεσμες επιπτώσεις – να διαμορφώσουν θετικές στάσεις απέναντι στην πολυπολιτισμικότητα και την πολιτισμική ποικιλομορφία στην κοινωνία, τις υπηρεσίες, τις επιχειρήσεις, τα νοσοκομεία κλπ., και να αποκτήσουν δυνατότητες χρήσης των αποτελεσμάτων του έργου σε ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών.
Συνοπτικά, το έργο INCrEAsE θα αναπτύξει τα ακόλουθα «εργαλεία»:
O1. Διαδραστικός Χάρτης πολυπολιτισμικών και πολύγλωσσων εκπαιδευτών / εκπαιδευομένων ενηλίκων στην ΕΕ με επίκεντρο τις γνώσεις, τις δεξιότητες τους.
– 6 εκθέσεις σχετικά με τη χαρτογράφηση της τρέχουσας κατάστασης όσον αφορά την πολυπολιτισμικότητα στην εκπαίδευση ενηλίκων
– 1 διαδραστικός χάρτης πολυπολιτισμικών και πολύγλωσσων εκπαιδευτών / εκπαιδευομένων ενηλίκων στην ΕΕ με επίκεντρο τις γνώσεις, τις δεξιότητες τους
– KBS με μια συλλογή τουλάχιστον 30 διαφορετικών πολιτισμικων δρασεων που θα περιγράφονται συστηματικά
– 60 εκπαιδευτές ενηλίκων ως μέλη του δικτύου INCREAsE (10 ανά χώρα)
– 12 πολυπολιτισμικοί και πολύγλωσσοι μαθητές (2 ανά χώρα)
– 1 βάση δεδομένων που θα περιέχει – audio / video / γραπτές μαρτυρίες από πολυπολιτισμικούς εκπαιδευτικούς ενηλίκων / εκπαιδευόμενους
O2. Ε-tests / Ερωτηματολόγιο για τη δημιουργία του Προφίλ των αναγκών των πολυπολιτισμικών εκπαιδευομένων, που σχετίζονται με τη διαδικασία προσαρμογής των διεθνών μαθητών και μεταναστών)
– 1 Ε-tests / Ερωτηματολόγιο
– Προφίλ tων πολυπολιτισμικών μαθητών
– Πλοήγηση του εργαλείου με 12 πολυπολιτισμικούς μαθητές (2 ανά χώρα) και 12 εκπαιδευτικούς ενηλίκων (2 ανά χώρα) και συλλογή σχολίων
O3. Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Ενηλίκων για Εκπαιδευτές Ενηλίκων (60 ώρες) το οποίο θα δοκιμαστεί με εκπροσώπους της ομάδας στόχου
– 1 μεθοδολογία εκπαίδευσης διαπολιτισμικής επικοινωνίας που διατίθεται σε 6 γλώσσες (EN, RO, IT, ES, GR, LT)
– 1 εκπαιδευτικό πρόγραμμα για εκπαιδευτικούς ενηλίκων (60 ώρες)
– Πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος κατάρτισης με 35 εκπαιδευτές ενηλίκων (5 ανά συνεργάτη) και συγκέντρωση σχολίων και παρατηρήσεων.
O4. Ηλεκτρονικό βιβλίο «Ενίσχυση της διαπολιτισμικής επικοινωνιακής επάρκειας» – ένα μέσο αυτοδιδασκαλίας για εκπαιδευτικούς ενηλίκων που βασίζεται στο αναπτυγμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και μεθοδολογία και αποτελείται από τα αυτο-καθοδηγούμενα επαγγελματικά αναπτυξιακά υλικά καθώς και τα επιλεγμένα παραδείγματα των πιο σχετικών περιπτωσιολογικών μελετών και καλών πρακτικές. Το ηλεκτρονικό βιβλίο θα είναι διαθέσιμο στις ιστοσελίδες των συνεργατών για δωρεάν download.
– 1 Ηλεκτρονικό βιβλίο “Ενίσχυση της διαπολιτισμικής επικοινωνιακής επάρκειας” – ένα μέσο αυτοεκπαίδευσης για εκπαιδευτές ενηλίκων, για να αποκτήσουν διαπολιτισμικές επικοινωνιακές ικανότητες (downloadable free)
– Πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος κατάρτισης με 35 εκπαιδευτές ενηλίκων (5 ανά συνεργάτη) και συλλογή σχολίων και παρατηρήσεων.
Αναμενόμενα αποτελέσματα μέσω της διάδοσης, της αξιοποίησης και των πολλαπλασιαστικών δράσεων:
– 6 εκδηλώσεις πολλαπλασιαστικού χαρακτήρα – σεμινάρια αξιοποίησης σε όλες τις χώρες εταίρους για τουλάχιστον 180 συμμετέχοντες εκτός της εταιρικής σχέσης
– 1 Διεθνές συνέδριο με κύριους ομιλητές, εργαστήρια και έκθεση αφίσας για την παρουσίαση παραδειγμάτων ορθής πρακτικής, για συνοπτική παρουσίαση και παρουσίαση νέων ικανοτήτων και ανταλλαγή περιπτωσιολογικών μελετών, βέλτιστων πρακτικών, εμπειριών από την πιλοτική εφαρμογή.
– 35 δίκτυα μεταξύ των εταίρων και της τοπικής κοινότητας
– εκτιμούμε ότι περισσότερα από 2000ατομα θα επωφεληθούν από τις εκδηλώσεις και τις δράσεις του προγράμματος κατά τη διάρκεια της υλοποίησης του.
NEWSLETTER 3, Σεπτεμβρίου 2020
NEWSLETTER 4, 6 & 7 Δεκεμβρίου 2021