Τα μεταναστευτικά κινήματα και τα κινήματα των προσφύγων στις μεσογειακές χώρες έχουν αποκτήσει πρωτοφανή δυναμική τα τελευταία χρόνια. Η κατάσταση κατά μήκος των μεταναστευτικών διαδρομών προς την Ευρώπη μεταβάλλεται ταχύτερα από ποτέ. Απευθείας από τα σύνορα, στην Τουρκία και τα νησιά της Μεσογείου από την “Ανατολική Μεσογειακή Διαδρομή”, στη Μάλτα και στην Ελλάδα από την “Κεντρική Μεσογειακή Διαδρομή”, στην Πορτογαλία από τη “Δυτική Μεσογειακή Διαδρομή”.
Εκτιμάται ότι 11 εκατομμύρια Σύριοι έχουν εγκαταλείψει τα σπίτια τους από την εμφάνιση του εμφυλίου πολέμου τον Μάρτιο του 2011. Τώρα, στο έκτο έτος του πολέμου, 13,5 εκατομμύρια χρειάζονται ανθρωπιστική βοήθεια στη χώρα. Μεταξύ αυτών που διαφεύγουν από τη σύγκρουση, η πλειοψηφία έχει καταφύγει σε γειτονικές χώρες ή εντός της ίδιας της Συρίας. Σύμφωνα με την Ύπατη Αρμοστεία των Ηνωμένων Εθνών για τους Πρόσφυγες (UNHCR), 4,8 εκατομμύρια έχουν εγκαταλείψει την Τουρκία, το Λίβανο, την Ιορδανία, την Αίγυπτο και το Ιράκ και 6,6 εκατομμύρια εσωτερικά εκτοπισμένοι στη Συρία. Εν τω μεταξύ, περίπου ένα εκατομμύριο έχουν ζητήσει άσυλο στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με τις διεθνείς συμφωνίες και το σύνταγμα «το δικαίωμα στη ζωή» είναι ένα από τα ουσιώδη δικαιώματα που παρέχει άλλα δικαιώματα στην πράξη. Προκειμένου οι πρόσφυγες, οι αιτούντες άσυλο και οι μετανάστες να υπολογίζουν στην κοινωνική ένταξη και να συνεχίσουν τη ζωή τους στις φιλοξενούσες χώρες, πρέπει να βελτιώσουν το επίπεδο της γλώσσας τους. Λόγω της έλλειψης των γλωσσικών δεξιοτήτων τους, τα άτομα που δεν μπορούν να επικοινωνήσουν με το κοινωνικό τους περιβάλλον προκαλούν προβλήματα που εμφανίζονται στα στατιστικά στοιχεία. Οι ενήλικες που δεν διαθέτουν τις γλώσσες των χωρών υποδοχής δημιουργούν ανεπίλυτα προβλήματα στην υγεία, την εκπαίδευση και σε όλους τους τομείς.
Οι στόχοι του προγράμματος είναι:
- να βελτιώσει και να επεκτείνει την προσφορά μαθησιακών ευκαιριών υψηλής ποιότητας στις ανάγκες των μεμονωμένων προσφύγων χαμηλής ειδίκευσης, ώστε να αποκτήσουν γλωσσικές δεξιότητες και ψηφιακές ικανότητες, μεταξύ άλλων μέσω της επικύρωσης των δεξιοτήτων που αποκτώνται μέσω άτυπης μάθησης, όπως αναφέρεται στον οδηγό προγράμματος Erasmus +.
- να παράσχει εκμάθηση γλώσσας σε πλατφόρμα ηλεκτρονικής μάθησης για τη γυναίκα πρόσφυγα ώστε να μάθει τη γλώσσα της κοινότητας ή της χώρας υποδοχής.
- να εφαρμόσει μια σειρά από δραστηριότητες που προωθούν την κοινωνική ένταξη των προσφύγων στην κοινωνία υποδοχής.
Ο σκοπός του προγράμματος είναι:
- να βελτιώσει και να προσφέρει ένα ποιοτικό πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στη διδασκαλία και εκμάθηση γλωσσών,
- να παρέχει μεθοδολογία και προγράμματα σπουδών ποιότητας,
- βελτίωση της προσβασιμότητας για γυναίκες πρόσφυγες,
- πλατφόρμα εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης και άλλες εφαρμογές ΤΠΕ,
- να ενθαρρύνει την απόκτηση δεξιοτήτων ΤΠΕ,
- να προσφέρει μαθήματα στις γλώσσες των εταίρων σε αρκετούς πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν στις συμμετέχουσες χώρες.
Σύμφωνα με τις έρευνες που έγιναν, οι πρόσφυγες που δεν μαθαίνουν τη γλώσσα της χώρας υποδοχής βρίσκονται κάτω από μεγαλύτερο κίνδυνο να υποστούν κακή μεταχείριση.
Με αυτούς τους στόχους το πρόγραμμα επικεντρώνεται στην εκμάθηση γλωσσών των προσφύγων γυναικών (αλφαβητισμός) με τη βοήθεια εργαλείων εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης μέσω της πλατφόρμας ηλεκτρονικής μάθησης για υπολογιστές ή έξυπνα τηλέφωνα ή τα τάμπλετ τους. Για το σκοπό αυτό, η ομάδα-στόχος δεν θα έχει μόνο γλωσσικές ικανότητες αλλά θα βελτιώσει επίσης τις ψηφιακές δεξιότητες και ικανότητές τους.
Το έργο θα διαδοθεί εσωτερικά σε κάθε συμμετέχοντα οργανισμό (καθώς ορισμένοι εταίροι εκπροσωπούν πολύ μεγάλους οργανισμούς, όπως στην περίπτωση της Διεύθυνσης Εθνικής Παιδείας, Κέντρου Εκπαίδευσης Ηλεκτρονικής Μάθησης, ΜΚΟ και Πανεπιστημίου) του οποίου το προσωπικό θα γνωρίζει την ύπαρξη του προγράμματος και την προβλεπόμενες εσωτερικές επιπτώσεις. Τα τελικά σεμινάρια διάδοσης θα πραγματοποιηθούν στην Τουρκία, την Ελλάδα, τη Μάλτα και την Πορτογαλία σε τοπικό, περιφερειακό, εθνικό και κοινοτικό επίπεδο. Αυτό το σχέδιο διάδοσης προβλέπει επίσης τη συμμετοχή και τη συμβολή όλων, καθώς και την ενίσχυση της περαιτέρω εσωτερικής χρήσης των αποτελεσμάτων του προγράμματος. Εξωτερικά, το πρόγραμμα θα διαδοθεί σε όλη του τη διάρκεια, σε φορείς και εταιρείες παροχής ηλεκτρονικής μάθησης (ΜΜΕ, μεγάλες επιχειρήσεις, σχολεία και πανεπιστήμια).
Η υποδομή ΤΠΕ του έργου (Πύλη Διαδικτύου, Πλατφόρμα Ηλεκτρονικής Εκπαίδευσης και άλλες Υπηρεσίες Ιστού) αποτελούν ένα παράδειγμα της εκπαίδευσης στην ψηφιακή εποχή και την ολοκλήρωση του καινοτόμου χαρακτήρα του έργου.